04.06.2018
Targi Lotnictwa Lekkiego w październiku w Targach Kielce odwiedzi wielu znakomitych gości. Jednym z nich będzie konstruktor ultralekkiego motoszybowca „Gekon” - Dariusz Lewek.
Podczas TLL w Targach Kielce będzie mówił o amatorskiej budowie sprzętu lotniczego na przykładzie konstrukcji „Gekona”. Bardzo mała masa własna jest jednym z wyróżników tego motoszybowca.
- „Gekon", którego zobaczymy podczas Targów Lotnictwa Lekkiego jest rozwinięciem konstrukcji Pana Zenona Pietruszki „Axel", poprzez stworzenie nowych, eliptycznych skrzydeł ( z klapami) i nowego statecznika poziomego przy zachowaniu podobnej koncepcji aerodynamicznej (zoptymalizowanych dla małych prędkości). Zastosowanie włókna węglowego dało dodatkowy bonus w postaci redukcji masy własnej. Protoplastą „Axela" jest z kolei konstrukcja Pana Grzegorza Peszke „Żona Red Bulla" – opowiada Dariusz Lewek. - Z punktu widzenia prawa „Gekon" jest "urządzeniem latającym" kategorii "niekwalifikowany", jednocześnie w dwóch podkategoriach "UL-70" oraz "UL 115", zależnie od konfiguracji. Oznacza to, że może latać jako szybowiec (bez napędu- po jego zdemontowaniu) oraz jako motoszybowiec (z napędem- w tym przypadku elektrycznym). W obu podkategoriach mamy ograniczenia dla masy własnej: 70kg w przypadku szybowca i 115kg w przypadku motoszybowca (tutaj mamy dodatkowe ograniczenia). Klasa "urządzenie latające" daje sporo korzyści zarówno w trakcie budowy jak i eksploatacji, obniżając koszty zdobycia kwalifikacji dla pilota, utrzymania zdatności do lotu czy wprowadzania zmian konstrukcyjnych.
Co było celem budowy „Gekona" ? Stworzenie bardzo lekkiego szybowca z możliwością dodania silnika do samostartu, o bardzo poprawnych i bezpiecznych cechach użytkowych zarówno w powietrzu jak i na ziemi, w tym :
- łagodnej charakterystyce przeciągnięcia
-znikomym "zapotrzebowaniu" na moc podczas startu ( komfortowy start z silnikiem elektrycznym o mocy 10kW)
-możliwości wykonywania podstawowych figur akrobacji
-łatwego montażu i demontażu możliwego do wykonania nawet przez jedną osobę
-możliwości wykonywania zmian konstrukcyjnych przez właściciela bez konieczności spełniania restrykcyjnych wymagań nadzoru lotniczego
Podstawowe parametry:
-rozpiętość 13.5m
-powierzchnia skrzydła 8.8m2
-śr. cięciwa aerod. 0.6776m
-masa własna 69.5kg bez napędu lub 84 kg z napędem ( bez akumulatora)
-prędkość maksymalna Vne=155 km/h
-maksymalna doskonałość l/d= 30
-max masa startowa 205kg z możliwością zwiększenia
- Moje plany na przyszłość to koncepcja produkcji niedrogich zestawów do samodzielnego wykończenia na bazie istniejącego motoszybowca. Struktura nośna skrzydeł, kadłuba oraz usterzenia byłaby wykonywana w warunkach profesjonalnych – mówi Dariusz Lewek. - Zupełnie nowy kadłub o lepszych parametrach aerodynamicznych i uniwersalnej budowie dałby konstruktorowi swobodę w kwestii wyboru napędu, zarówno startowego jak i podtrzymującego lot w różnych konfiguracjach ( z przodu, z tyłu, na skrzydłach, na stateczniku pionowym itp), zastosowania różnej konstrukcji podwozia, układu sterowania czy rozmieszczenia wyposażenia. Podzielenie kadłuba umożliwiłoby prowadzenie prac w małych pomieszczeniach.
Zobacz jak prezentuje się „Gekon”:
próby statyczne wyk. na Politechnice Rzeszowskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=rrI80sUcVAY&index=13&list=UUK_IpSfx6V6IseOSBCOTuXQ
loty:
https://www.youtube.com/watch?v=RF4XkwCL43s
https://www.youtube.com/watch?v=7kXZnS-rC44
KK
Polecane aktualności
Targi Kielce należą do: | The Global Association of the Exhibition Industry |
International Exhibition Statistics Union |
Targi Kielce posiadają certyfikat Systemu Zarządzania Jakością: |
|