Aktualności

23.09.2015

Jeżdżące klasyki, które kochamy

Motocyklowe zabytki na KIELCE MOTO-EXPO zaprezentuje Świętokrzyska Nieformalna Grupa Motocyklowa

NSU 251 OSL, rok prod. 1939
NSU 251 OSL, rok prod. 1939

Pierwsze Targi Motocykli i Skuterów, które odbędą się od 24 do 26 września, to okazja nie tylko do zapoznania się z rynkowymi premierami i nowościami jednośladów na nowy sezon 2016. Świętokrzyska Nieformalna Grupa Motocyklowa pokaże motocykle, które kochamy od dziesiątek lat.

Wśród najciekawszych motocykli znajdą się między innymi:

- MZ ES 250/2, rok prod. 1970 - motocykl MZ model ES był produkowany seryjnie w DDR po II wojnie światowej. To przykład konstrukcji niemieckiego pojazdu popularnego klasy 250 ccm. Firma MZ wyróżniała się na rynku europejskim nowatorskimi rozwiązaniami: silników dwusuwowych, zawieszeń i oryginalnego stylu sylwetki motocykli.

- M-72, rok prod. 1956 - Produkcję motocykla rozpoczęto w ZSRR w 1941 r. Pierwsze modele stanowiły kopię motocykla BMW R71 (produkowanego w latach 1938-1941), którego dokumentację III Rzesza przekazała ZSRR w ramach wsparcia technologicznego dla ówczesnego sojusznika. W czasie trwania wojny motocykle produkowano w zakładach w Moskwie, Charkowie Gorkim, a później w Irbicie – łącznie ok 13 tysięcy motocykli, które na bieżąco dostarczano Armii Czerwonej.

- URAL M-63, rok prod. 1967 - Ciężkie motocykle radzieckie wytwarzane po II wojnie światowej mają jednego protoplastę i jest nim motocykl M-72. Ural M-63, w fabrycznej instrukcji nazywany Ural-2, to motocykl rodem z Irbitu - Irbitskij Motocikljetnij Zawod (IMZ). To właśnie Uralem M-63 posługiwali się polscy milicjanci na przełomie lat 60. i 70. i to właśnie taki motocykl możemy zobaczyć w filmie „Przygody psa Cywila”.

- CZ 180 ROLAND - ENDURO, rok prod. 1993 - Motocykl produkowany przez firmę Moto Yuropa LTD w latach 1993-1996. Jest to uterenowiona wersja dobrze znanej CZ 175 typ 487, która została wzbogacona o karoserię z laminatu i zawieszenie typu enduro. Prezentowany egzemplarz pochodzi z pierwszego roku produkcji.

- AWO 425 czyli BMW z NRD, rok prod. 1956 - W 1950 r. na targach lipskich zaprezentowano pierwszy model AWO 425 Touren. Czwórka w nazwie oznaczała silnik 4-suwowy, a 25 pojemność skokową silnika 250 ccm.

W 1956 r. rozpoczęto produkcję AWO 425 Sport. W 1957 r. powrócono do nazwiska XIX-wiecznych założycieli fabryki i motocykle sprzedawano pod marką Simson. Lata produkcji to 1950-60, a wyprodukowanych egzemplarzy 124 tys.

- SUZUKI GS 650 GT, rok prod. 1982 - Seria GS, zaprezentowana przez SUZUKI w roku 1976 (GS 750), była odpowiedzią na wprowadzoną do produkcji w 1969 r. HONDĘ CB 750. W początkowych latach produkcji oferowano kilka wersji silnikowych. Wszystkie motocykle tej serii wyróżniały się cechami typowymi dla całej serii GS: dwa zawory na cylinder, szklankowe popychacze zaworów oraz silniki chłodzone powietrzem.

- SHL M17 Gazela, rok prod. 1969 - Motocykl produkowany w Kielcach w latach 1968-1970, jako następca SHL M11. Gazela posiadała całkowicie nowy układ napędowy, opracowany i produkowany w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie. Podwozie i montaż wykonywały Zakłady Wyrobów Metalowych w Kielcach.

- NSU 251 OSL, rok prod. 1939 - Model 251 był produkowany od 1933 roku do 1952. Prezentowany egzemplarz pochodzi z początku 1939 r. i jest czwartą generacją modelu. Zakupiony został pierwotnie w 1939 r. w Białymstoku.

Wszystkich, którzy o tych i innych zabytkowych motocyklach dowiedzieć chcieliby się więcej zapraszamy na Targi oraz do kontaktu ze Świętokrzyską Nieformalną Grupą Motocyklową e-mail: sngm@wioslo.pl

 


Polecane aktualności