Aktualności

14.11.2019

O transporcie i mobilności na Kongresie Polityki Miejskiej

Czy wysokość mandatów jest na odpowiednim poziomie? Ilu pieszych ginie rocznie na miejskich drogach? Między innymi na te pytania starali się odpowiedzieć eksperci podczas panelu „Transport i mobilność” na Kongresie Polityki Miejskiej.

Eksperci rozmawiali między innymi o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów w mieście
Eksperci rozmawiali między innymi o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów w mieście

Jeden dzień – jedna ofiara

W 2018 roku w polskich miastach zginęło 377 pieszych. 207 z nich to osoby mające więcej niż 65 lat. Do tego dochodzi 98 rowerzystów. Mowa tu tylko o wydarzeniach, które miały miejsce w mieście. Co najmniej drugie tyle zginęło na innych drogach. Dlaczego dochodzi do tylu tragedii? Eksperci zebrani w Targach Kielce starali się to wyjaśnić.

- Wysokość mandatów w Polsce jest zbyt niska. Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że wpływają one na dyscyplinę kierowców. Od 22 lat najwyższy z nich wynosi 500 złotych. Powinno to być co najmniej 3000 złotych – mówił Tomasz Tosza, Zastępca Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie. Na załączonym filmie pokazywał również rozwiązania, które wdrożono w Jaworznie. W znaczącym stopniu wpłynęły one na jakość poruszania się po mieście pieszych. – Wszystko da się zrobić. Mandatów też można uniknąć. Wystarczy tylko przestrzegać przepisów. Przykładowo, pilot łamiący przepisy lotnicze traci licencję. Tak samo powinno być z kierowcami, którzy nie ponoszą odpowiednich konsekwencji – dodał Tosza.

Mówiono również o tzw. „wizji zero ofiar śmiertelnych”. Na poziomie miast skuteczne wdrażanie tej filozofii wymaga: przyjęcia długofalowego planu działania w oparciu o wyniki badań i sprawdzone praktyki, zaangażowania i ścisłej współpracy różnych instytucji miejskich oraz włączenia w program społeczności lokalnej.

Rowery cargo

Ciężko wyobrazić sobie kuriera, który dostarcza nam paczkę na rowerze. Jednak na zachodzie jest to już normą. – Około 80 procent przesyłek, które zamawiamy mogłoby się zmieścić na rowerach cargo – powiedział Hubert Barański z Fundacji Normalne Miasto Fenomen. Ludzie co raz częściej zaczynają korzystać z tego środka transportu i spełnia on rolę w różnych dziedzinach życia. Rząd federalny Niemiec daje wsparcie na poziomie 2,5 tysiąca euro (nie więcej niż 30% wartości) na rowery elektryczne. Monachium, Heidelberg, Ratyzbona, Berlin i Bamberg dofinansowują wszystkie rowery cargo na poziomie 1/3 wartości sprzętu.

Miejskie modernizacje

Arkadiusz Pacholski mówił również o wadach powstawania rond, w szczególności najmodniejszych w ostatnim czasie – turbinowych. Na slajdach przedstawił on ich wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort rowerzysty. Widać na nich, jak bardzo one utrudniają poruszanie się rowerem po miescie. – W miejscach, gdzie jest sygnalizacja świetlna nie ma takich problemów. Wszystko wydaje się klarowne i proste – powiedział Arkadiusz Pacholski, kurator projektów street-artowskich. Podkreślał również, że wiele modernizacji nie wpływa w znaczącym stopniu na poprawę jakości. – W polskich miastach nie dochodzi do zmiany modelu transportu z tego, w którym auto osobowe jest głównym środkiem przewozów, na taki w którym auto stanowi jedynie uzupełnienie innych form transportu – podkreślał.

Kongres Polityki Miejskiej odbywający się w Targach Kielce potrwa do 16 listopada. Szczegółowy program można zobaczyć [TUTAJ].

(JN)