Aktualności

08.04.2019

Przyszłość motoryzacji to nowoczesne polimery. Targi Plastpol w Kielcach są tego dowodem.

Coraz bardziej komfortowe i bezpieczne auta wymagają wciąż doskonalszych tworzyw sztucznych. To właśnie sektor motoryzacyjny napędza rozwój inżynierii materiałów polimerowych.To jeden z tematów pojawiających się podczas targów PLASTPOL.

Przyszłość motoryzacji to nowoczesne polimery. Targi Plastpol w Kielcach są tego dowodem.

O przegląd najnowszych polimerów tego rynku zapytaliśmy Jacka Szczerbę, eksperta branży  z portalu Tworzywa. pl , który z Targami Kielce współpracuje od wielu lat. 

 

Compoundy "Anti Squeak" Firmy Albis

 - Niemiecki koncern Albis Plastic wprowadził na rynek materiał "Alcom MS Anti Squeak". Compound został opracowany specjalnie dla klientów z branży motoryzacyjnej oraz elektroniki użytkowej i nadaje się do zastosowania w wielu obszarach -  od elementów z tworzyw sztucznych i obudów we wnętrzach samochodów ciężarowych po obudowy elektroniki konsumenckiej – mówi Jacek Szczerba. -  Nowe materiały kompozytowe oparte na ABS, PC lub PC+ mają na celu polepszenie zachowania antypoślizgowego, zmniejszając w ten sposób hałas, wynikający z kontaktu z innymi materiałami obudowy. Według firmy eliminuje to odgłosy skrzypienia i pękania, zwykle związane z produktami o niższej jakości. "Test Zieglera" (VDA 230-206) nowego compoundu przyniósł obiecujące wyniki, bez widocznych niekorzystnych skutków dla jego właściwości mechanicznych lub reologicznych. Materiały zostały również przetestowane pod kątem niskiej emisji we wnętrzach pojazdów i łatwości lakierowania.

 

Nowe Gatunki PPS i PA6.6 Solvay

Firma Solvay SA przedstawiła w ostatnim czasie nowe gatunki tworzyw z grup polisiarczku fenylenu oraz poliamidu 6.6 pochodzących z recyklingu. - Trzy nowe gatunki PPS marki Ryton mają na celu zastosowanie do wytłaczania dla przemysłu motoryzacyjnego, a nowe materiały mogą zdaniem producenta zapewnić pewne właściwości, które są bardzo pożądane w motoryzacji – dodaje ekspert. - Elastyczność nowych gatunków pozwala na ich stosowanie w rurociągach i przewodach rurowych. Produkty wykonane z nowych tworzyw mogą być gięte, aby umożliwić im dostosowanie się do ułożenia pod maską. Nowe materiały mogą być stosowane do elastycznych, lekkich przewodów chłodzących, wsporników i złącz. Gatunki mogą w tych zastosowaniach konkurować z poliamidem 11, poliamidem 12 i metalem.

Biorąc pod uwagę poliamid pochodzący z recyklingu, materiały z serii Technyl 4earth firmy Solvay są już używane przez niemiecką firmę Karcher, zajmującą się urządzeniami do czyszczenia wysokociśnieniowego. Karcher wyprodukował ponad 1 milion lancy przy zastosowaniu wzmocnionego 30% włókna szklanego, poliamidu 6.6 z recyklingu.

Solvay rozważa także uruchomienie drugiej instalacji dla produkcji poliamidu z serii 4earth, który będzie pochodzić z odzyskiwanych poduszek powietrznych z poliamidu 6.6, które często były wykonane z pierwotnych odmian poliamidu 6.6 Solvay.

Solvay skupił się w ostatnim czasie także na innych gatunkach poliamidu (Technyl i Technyl Star) ukierunkowanych na zastosowania w zakresie e-mobilności na rynku motoryzacyjnym. Aplikacje wykorzystujące siedem gatunków w tej klasie produktów obejmują zelektryzowane systemy chłodzenia, czujniki i złącza oraz ładowarki o dużej mocy.

 

Nowy PA 66 dla zastosowań w motoryzacji

Producent poliamidu 66, firma Ascend Performance Materials opracowała tworzywo sztuczne o nazwie handlowej "Vydyne R433H" do wzmacniania stali o obniżonej grubości i aluminium stosowanego w nadwoziu pojazdu w białych strukturach (BIW). BIW odpowiada za prawie połowę wagi pojazdu a także pomaga zmniejszyć masę bez narażania bezpieczeństwa i komfortu pasażera.

Vydyne R433H zapewnia lepszą absorpcję energii niż konwencjonalny PA 66 wzmacniany włóknem szklanym, który tłumi hałas, drgania i zmniejsza chropowatość (NVH), a także absorbuje energię uderzenia z wypadków. Według Ascend nowy materiał pomoże producentom samochodów zmniejszyć ich wagę i zwiększyć produktywność.

 

Nowa Seria Poliamidów Durethan Performance Firmy LANXESS

Wymagania w zakresie długoterminowej odporności na cykliczne obciążania mechaniczne, zwanej również wytrzymałością zmęczeniową, stale rosną, zwłaszcza w odniesieniu do części z tworzyw sztucznych znajdujących się pod maską. Z tego względu koncern LANXESS opracował nową serię poliamidów 6 pod nazwą Durethan Performance. Nowe gatunki są kilka razy bardziej odporne na zmęczenie materiału pod wpływem pulsujących obciążeń niż standardowe produkty o tej samej zawartości włókna szklanego. Pierwsze produkty z tej serii to stabilizowane termicznie gatunki Durethan BKV30PH2.0, BKV35PH2.0 i BKV40PH2.0 o zawartości włókna szklanego w wysokości 30%, 35% i 40%. Seria obejmuje również odporny na uderzenia modyfikowany Durethan BKV130P o 30-procentowej zawartości włókien szklanych. Litera „P” w nazwie produktów odnosi się do słowa „Performance” (wydajność).

 - Dzięki tym nowym produktom LANXESS stara się odpowiedzieć na zapotrzebowanie na materiały do zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym do takich części jak układy poboru powietrza, moduły filtra olejowego czy hamulca postojowego – mówi specjalista a Portalu Tworzywa.pl  - Istnieje ogromny potencjał zastosowań dla tych materiałów również w produkcji obudów i części strukturalnych elektronarzędzi takich jak wiertarki i szlifierki. Jeżeli chodzi o przemysł meblarski, na przykład, z odpornego na uderzenia modyfikowanego gatunku materiału można produkować części zamków.

Oprócz właściwości dynamicznych profil mechanicznych właściwości statycznych nowych materiałów konstrukcyjnych również został poprawiony. Charakteryzują się one na przykład większą wytrzymałością na rozciąganie niż standardowe produkty o tej samej zawartości włókna szklanego. Właściwości mechaniczne sprawiają, że materiały Durethan Performance na bazie poliamidu 6 w wielu przypadkach stanowią alternatywę dla gatunków poliamidu 66, które w ostatnich latach bardzo zdrożały. Taką zmianę często można przeprowadzić bez zwiększania zawartości włókna szklanego, dzięki czemu nie jest potrzebna akceptacja wyższej gęstości, a tym samym masy materiałów.

 

Koncern LANXESS planuje dalsze rozszerzenie oferty produktów z serii Durethan Performance. Na rynek mają wejść dwa materiały o 50- i 60-procentowej zawartości włókna szklanego. Dzięki wysokiej wytrzymałości i sztywności te materiały szczególnie dobrze nadają się do elementów konstrukcyjnych znajdujących się pod obciążeniami dynamicznymi, czyli na przykład do produkcji ultralekkich komponentów w branży motoryzacyjnej, takich jak elementy nośne do modułów elektrycznych i elektronicznych.

Koncern LANXESS realizuje również badania progowego obciążenia dla części układów chłodzenia oraz testy na zmiany ciśnienia i spalanie w kolektorze wlotowym.

 


Polecane aktualności